Premis Goya 2020: “Les dones supervivents tenen dret a escórrer-se”

Un terç de les dones del món han patit alguna mena d’agressió sexual. Personalment no conec cap dona qui no hagi experimentat un assalt, producte, en part, de la cosificació del cos femení. Agafar el metro i ser tocada sense consentiment, sortir de festa i haver de deixar de gaudir, ser escridassada pel carrer… Han esdevingut escenes quotidianes. En menor o major mesura, les agressions sexuals ens afecten a totes les dones. El 7 de juliol de 2016 la violació en grup d’una jove a Pamplona, acte esglaiador, reforçava una ferida col·lectiva, ens removia per dins.

Tot i l’impacte emocional i social que va suposar l’anomenat Cas de la Manada, la materialització d’un canvi encara no ha arribat. En dies generosos, vull pensar que una mica de silenci a l’hora de parlar d’agressions sexuals no és maliciós. Potser, la raó per la qual la societat deixa de parlar-ne tan ràpidament és perquè molta gent s’ho pot permetre. Que potser és natural que s’esborri del pensament si no ets bombardejada de manera insaciable amb records que (sobre)viuen al teu cos, amb tu. Que fan que la respiració es glaci a causa del pànic, que converteixen un instant de plaer en una relíquia esfereïdora. Si no forma part de la teva experiència vital, et pots permetre el luxe d’enganyar-te i pensar que és un problema aliè. El trauma d’una persona amb mala sort. Però llavors faig memòria, recordo les estadístiques, llegeixo les notícies, observo el meu entorn i les dones que en formen part. Puc palpar la ferida col·lectiva, ens estem dessagnant. Així doncs, en dies generosos no m’oblido de la crua realitat, únicament em permeto anhelar, esperar que potser sí, potser ha arribat el moment. Potser la cultura està preparada per crear espais segurs on compartir històries com la de la Bàrbara, potser està llesta per acollir l’obra d’Irene Moray.

Irene Moray és l’excepció que confirma la norma. Podríem dir que la fotògrafa i directora de cinema “self-made“, ara amb un Goya i un Gaudí sota el braç, és l’Ana Mendieta del s. XXI. Al curtmetratge Suc de Síndria, parteix d’una narrativa diferent i emfatitza la superació i sanació, i sentència la representació submisa i desnaturalitzada de les supervivents de violació. Un curtmetratge que explora com reconnectar amb la sexualitat després d’un episodi dolorós.

22 minuts i 27 segons de moments íntims que comparteixen Bàrbara (Elena Martín) i la seva parella Pol (Max Grosse). Suc de Síndria és una oda a la vida, al plaer, a la natura i a la dona. Traça el camí de la protagonista per apoderar-se de la seva sexualitat i sanejar en mig de riures i llàgrimes espontànies. La cineasta fuig dels tòpics romàntics tòxics amb els quals som batudes diàriament als mitjans. Ambdós personatges comparteixen un vincle nodrit per la voluntat d’estar junts, estimar-se i sostenir-se. El sexe es troba anys llum de la possessió i el morbo. La sensibilitat, honestedat i vulnerabilitat són la llavor que permet florir Suc de Síndria. El que resulta realment sorprenent és la frescor i la veritat que s’amaga darrere el curtmetratge. Un projecte artístic que desprèn sororitat. És admirable la generositat d’Elena Martín, que s’entrega a l’hora d’encarnar una supervivent, i es despulla emocionalment i físicament. No és difícil empatitzar amb un personatge real, viu i natural. Tota la peça, en la qual conviuen paradoxalment la cruesa i la llum, cobra forma de manera orgànica.

Gràcies, Irene Moray. Gràcies per compartir el teu art, per permetre que dones ens reconeguem les unes a les altres com a subjectes polítics travessats per la mateixa opressió. La consciència de ser totes una i la necessitat d’unitat ens pot ajudar a alçar ponts d’empatia, i això, sense dones com tu no és possible.

Tràiler oficial de Suc de Síndria

Suc de Síndria, disponible a Filmin

Clàudia

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s